Tekniikka, josta syntyi teossarja Mielen majoja, perustuu metalliverkon ja saven yhdistämiseen. Teoksen muodon rakensin romutetusta seulaverkosta. Se on hyvin kova ja vaikeasti muotoiltava materiaali, mutta se sopi hyvin aiheeseeni, majoihin. Päämääränäni oli saada metalliverkko ja savi liittymään kiinteästi toisiinsa. Kuivuessaan kutistuva savi halkeilee joustamattoman metalliverkon päällä ja syntyy verkkomainen säröily. Lasituspoltossa sulava lasite täyttää saven halkeamat, jolloin parhaimmillaan se sulattaa myös jonkin verran metalliverkkoa. Poltin nämä työt ulkona kaasu-uunissa ja savustin ne. Polttolämpötila oli n. 1000°C.
KAKSONEN aiheesta MIELEN MAJOJA, 1995
ala 25x25 cm, korkeus 25 cm, metalliverkko, savi, enkoopit, lasitteet, rakupoltto
I started my experiments in combining metal net and clay in pyramid-like forms. I wanted to master the changes of two different materials, which behave in contradictory ways during the process of drying and firing. During the drying the clay shrinks and the metal net stays firm. I the firing the clay becomes hard and the metal net embrittles. In a successful result the melted glaze partly fills the cracks forming a strong ceramic piece.
GEMINI on the theme SHELTERS OF MIND, 1995
area 25x25 cm, height 25 cm, metal net, clay, engobes, glazes, raku firing
ELÄMÄN MERKKEJÄ - SIGNS OF LIFE
Kierteisissä veistoksissa aloin käyttää pieniä leimasinmerkkejä. Näistä merkeistä kehittyi suurempia reliefeissä Elämän merkkejä. Tästä aiheesta olen tehnyt vuosien 1995-2000 aikana muutamia erilaisia versioita.
ELÄMÄN MERKKEJÄ, 1995-2000
yksityiskohta, mustasavustettu punasavi
I had pressed tiny stamps on the big voluted-formed sculptures. These signs grew larger, more versatile and independent on the theme Signs of Life. The topics were details of plants, humans and other motifs of nature.
SIGNS OF LIFE, 1995-2000
detail, Finnish earthenware clay, smoke firing
KORENTOJA - DRAGONFLIES
Pienten merkkien sudenkorennosta syntyi neliosainen reliefisarja Korento. Korento, korennot ja pelkkä siipi on kaiverrettu kipsilevylle ja painettu valkealle savelle, mistä aihe hahmottuu hyvin kevyesti. Nämä työt ovat ajatuksissani kuin luonnoskirjan irtirepäistyjä lehtiä.
Korento I, II,III,IV, 1995-97
kukin 32x28 cm, kipsilevylle painettu kivitavarasavi
One of the marks was a dragonfly. It developed into a series of four relieves. They represented the flight and the wings of dragonflies. I carved the lines straight on blocks of plaster, pressed soft clay on them and ended up with thin white slabs of ceramic. I see them as detached sheets of a sketchbook.
DRAGONFLY, II, III, IV, 1995-97
32x28 cm each, stoneware clay pressed on plaster |